موسیقی ایرانیان

ساخت وبلاگ
سالار عقیلی

سالار عقیلی

ششمین قسمت برنامه موسیقایی «دوباره گوش کن» با حضور سالار عقیلی، خواننده مطرح موسیقی اصیل ایرانی روی آنتن شبکه نسیم رفت،

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، سالار عقیلی در ابتدای این گفتگو در خصوص علاقه مندی خود به هنر بازیگری گفت: «بازیگری علاقه شخصی من بوده و هست که بعد از اتمام هنرستان موسیقی در دانشکده هنر و معماری در رشته تئاتر مشغول به تحصیل شدم زیرا از کودکی علاقه مند به بازیگری بودم و در دوران تحصیل مدارس هم تئاتر بازی کرده‌ام.»

وی ادامه داد: «تاکنون چند پیشنهاد سینمایی را رد کردم زیرا متن یا سناریویی را ندیدم که به شخصیت و کاراکتر من نزدیک باشد و اگر روزی یک فیلمسازی یک کاراکتری را به من پیشنهاد بدهد که با حال و هوای فعلی زندگی ام در حوزه موسیقی سازگار باشد قبول می‌کنم اما در کل خیلی نمی‌خواهم در عرصه بازیگری وارد شوم زیرا احساس میکنم با این اتفاق به کار تخصصی من که موسیقی است لطمه وارد کند.»

عقیلی در ادامه در خصوص لفظ موسیقی جدی که چند بار بکار برده است، گفت: «لفظ موسیقی جدی را ما از اساتیدمان یاد گرفته ایم و به این معنا نیست که ما موسیقی شوخی هم داریم، منظور ما از موسیقی جدی موسیقی فاخر است و موسیقی اصیل است که ریشه در فرهنگ ما دارد، البته موسیقی پاپ فاخر هم داریم و موسیقی پاپی هم داریم که آنقدر جدی هم نباشد و منظورمون از موسیقی جدی موسیقی اصیل ایرانی که ریشه در فرهنگ ما دارد، البته موسیقی جدی شاید کلمه چندان درستی نباشد و بهتر باشد همان لفظ موسیقی فاخر به کار رود.»

وی در ادامه در خصوص ملاکش برای انتخاب تیتراژهای تلویزیون گفت: «در واقع خودم به مجوعه های تاریخی خیلی علاقه‌مند هستم و دوست دارم در کنار آثار تاریخی در آثاری که در وصف شعرا و عارفان بزرگ ساخته می‌شود نیر سهمی داشته باشم.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که در موسیقی پاپ چنددرصد خواننده‌ها به لحاظ اصول آوازی، خواننده ای ششدانگ محسوب می‌شوند گفت: «البته نمیتوان درصد گفت اما هستند خواننده هایی در عرصه پاپ که این توانایی زا دارد که از این میان می توان به محمد اصفهانی اشاره کرد که صدای ششدانگی دارد و به خوبی از اوج آواز در موسیقی پاپ بهره می‌برد.»

وی ادامه داد: «کارهای قدیمی پاپ رو معمولا زیاد گوش می‌کنم و در مجموعه هر موسیقی که خوب باشه و درست معیارهای موسیقایی را رعایت کند به آن علاقه مند هستم.»

عقیلی خاطرنشان ساخت: «حتی یکبار هم موسیقی “رپ” گوش نکردم، البته نه اینکه دوست نداشته باشم گوش کنم بلکه به واقع شرایطش نبوده که موسیقی رپ گوش کنم.»

وی در پایان در خصوص نقش همسر خود در پیشرفت فعالیت موسیقایی خود گفت: «چندباری می‌خواستم در سال های اول حضورم در عرصه موسیقی قید فعالیت در این عرصه را بزنم اما همسرم با این کار مقابله کرد زیرا فعالیت موسیقی به شکل اصولی کار سخت و پرمخاطره‌ای است و هنرمند همیشه در معرض خطر است.»

وی در پایان گفت: متاسفانه مسئله ای که طی سال های اخیر به موضوعی آزاردهنده برای من تبدیل شده است، موضوع بی احترامی به چهره‌های مطرح در فضای مجازی است و من به عنوان عضو کوچکی از جامعه ایرانی از این عده خاصی و معدودی که با کوچکترین بهانه در فضای مجازی به چهره های مشهور بی احترامی می‌کنند تقاضا میکنم به احترام حفظ فرهنگ ایرانی از تکرار این اقدام پرهیز کنند.

لازم به ذکر است، برنامه موسیقایی دوباره گوش کن، ساعت ۲۲ روزهای یکشنبه، سه شنبه و جمعه روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.

عوامل برنامه موسیقایی «دوباره گوش کن» عبارتند از تهیه‌کننده: محمدرضا ماندگاران و احسان ارغوانی، مجری: علی مرادی، سردبیر: امیر ابیلی، مدیر تولید: سیدمجتبی موسوی، مدیر روابط عمومی: عباس اسماعیل‌ گل، گرافیک: حمید سعادت‌پور.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 128 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 12:14

۳۸۴۱۶۸_۶۹۴ستاره‌های موسیقی کشور در مناطق ساحلی شمال کشور روی صحنه ‌می‌روند.

خواننده‌های موسیقی پاپ پس از پایان مبارک ماه رمضان، علاوه بر تهران  در شمال کشور هم به اجرای برنامه ‌می‌پردازند. خبرنگار «موسیقی ما» در گزارشی جزییاتی از این اجراها را تنظیم کرده که در ادامه ‌می‌خوانید:

  • * بابک جهانبخش؛ اولین اجرای آلبوم «حالم خوبه»

بابک جهانبخش که به تازگی آلبوم «حالم خوبه» را منتشر کرده، ۳۰  تیرماه برای نخستین بار این آبوم را در مرکز همایش‌های منطقه آزاد روی صحنه ‌می‌برد.

کنداکتور این برنامه شامل آلبوم‌های «مدار بی‌قراری»، «اکسیژن» و «حالم خوبه» و هم‌چنین تک‌آهنگ‌های محبوب این خواننده پاپ خواهند بود. رضا تاجبخش رهبری ارکستر را بر عهده خواهند داشت. این کنسرت به همت موسسه فرهنگی هنری «جام سبز» برگزار ‌می‌شود.

  • * محسن یگانه؛ هر چی تو بخوای

خواننده و ترانه‌سرای آلبوم «نگاه» که پس از سال‌ها دوباره تیتراژ برنامه محبوب «ماه عسل» را به نام «هرچی تو بخوای» را اجرا کرده است، یکم خردادماه در مرکز همایش‌های منطقه آزاد انزلی به روی صحنه ‌می‌رود. این کنسرت به همت موسسه فرهنگی هنری «جام سبز» و به مدیریت اجرائی«فرهاد گوی آبادی» برگزار ‌می‌شود.

  • * پالت در شمال ‌می‌خندد

گروه پالت پس از انتشار آلبوم «شهر من بخند» تا کنون اجرای‌های متعددی را در تهران روی صحنه برده اما خارج از پایتخت برای اولین بار این آلبوم، هشتم مرداد ماه در سالن مجلل شهر رشت اجرا ‌می‌شود. پالتی‌ها در این کنسرت قطعات آلبوم‌های «آقای بنفش» و «شهر من بخند» را روی صحنه ‌می‌بردند. این گروه محبوب بزودی به شهرستان‌های دیگر هم سفر ‌می‌کند.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 128 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 12:14

a8b42f5d3b024a10eeab04bd8b243fbc_Lکنسرت «بهنام صفوی» مرداد ماه امسال در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

این کنسرت ۲۷ مرداد و به همت شرکت اکسیر نوین به مدیریت رضا خانزاده برگزار و بهنام صفوی در آن به اجرای گلچینی از قطعات محبوب خود می‌پردازد.

صفوی این روزها درگیر برگزاری تور کنسرت‌های خود در شهرهای ایران است و در شهرهایی همچون کرمان، متل قو، اصفهان و … به روی صحنه رفته است. گفتنی است این خواننده پس از مدت‌ها در تهران به روی صحنه می‌رود و بلیت فروشی آن از ساعت ۱۸ امروز آغاز خواهد شد.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 123 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 12:14

۲۱۴۵۲۹۵دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نخستین هفته موسیقی نواحی ایران را در برج آزادی تهران برگزار می کند.

نخستین هفته موسیقی نواحی کشور با مشارکت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی از ۱ تا ۷ شهریور در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار می شود.

این هفته موسیقی با حضور ۱۱ گروه موسیقی نواحی، متشکل از برگزیدگان نهمین جشنواره موسیقی نواحی و چند گروه دیگر و نیز دعوت از مدیران موسیقی در عرصه بین المللی برگزار می شود.

هدف از برگزاری این هفته موسیقی، جهت دادن به برگزیدگان جشنواره و سایر هنرمندان موسیقی نواحی و فراهم کردن زمینه حضور آنها در عرصه های ملی و بین المللی و نیز معرفی این نوع از موسیقی کشورمان به جامعه بین الملل است.

قرار است برای اجراهای این هفته موسیقی، بلیت فروشی صورت گیرد که اطلاعات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 117 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 11:15

۱c14018b9c4f9aa0ec57ff570334db4f_L«رایان شجریان» فرزند «محمدرضا شجریان» در یادداشتی، ضمن رد شایعه به کما رفتن پدرش، تصریح کرد، وی دلتنگ ایران و مردم این سرزمین است.

متن یادداشت رایان شجریان به شرح زیر است:

«با سلام؛

پیرو پیام های پیاپی به من و همایون جان، خواستم باز هم یادآور باشم که پدر در حال طی کردن دوران نقاهت قبل از شروع مرحله ی دوم درمان هستند و به امید پروردگار و لطف شما عزیزان سریع تر از این مرحله گذر خواهند کرد.

دیروز که با پدر مشغول به صحبت کردن بودیم، از دلتنگی بی کران خود به ایران و مردم عزیزش یاد می کردند. شایعه ها مبنی بر کما رفتن پدر به هیچ عنوان صحت ندارد، لذا از شایعه ی بی معنا خودداری کنید و تا خبری از صفحه های رسمی خانواده ی این جناب منتشر نشده است، خبری را باور نکنید.

با تشکر؛ رایان شجریان».

گفتنی است همایون شجریان دیگر فرزند محمدرضا شجریان نیز هفته گذشته در یادداشت اینستاگرامی خود، خبر به کما رفتنِ محمدرضا شجریان را تکذیب کرده بود.

محمدرضا شجریان استاد آواز ایران حدود ۱۵ سال است که با بیماری سرطان کلیه دست وپنجه نرم می کند و اکنون برای درمان در آمریکا به سر می برد.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 111 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 11:15

حسن ناهید

حسن ناهید

مهمترین موضوع برای علاقه‌مندان این رشته هنری بحث کار و آینده شغلی آن هاست. این جوانان باید به نوعی تضمین کاری شوند تا اتفاقات بهتری برای این رشته رخ دهد.

حسن ناهید نوازنده برجسته نی در کشور که جزو اولین هنرمندانی است که وارد این رشته شده است، در خصوص وارد شدن به این هنر گفت: در دهه ۳۰ و ۴۰ افراد حاضر در این رشته دو یا سه نفر بیشتر نبودند اما امروز خوشبختانه بسیاری از جوانان به سمت این هنر گرایش پیدا کرده اند و این موضوع جای بسی خوشحالی دارد. موضوع مهمتر این است که زنان نیز به این رشته وارد شده اند و پیشرفت آن فراگیر شده است.

حسن ناهید همچنین در مورد مشکلات اصلی پیش روی فارغ التحصیلان این رشته ابراز داشت: مهمترین موضوع برای علاقه‌مندان این رشته هنری بحث کار و آینده شغلی آن‌هاست. این جوانان باید به نوعی تضمین کاری شوند تا اتفاقات بهتری برای این رشته رخ دهد.

وی درباره نحوه حضور و فعالیت خود در این رشته هنری اظهار داشت: من در سال ۳۲، که ۱۰ سال داشتم اتفاقی صدای نی تنها استاد کشور در آن زمان یعنی استاد حسن کسایی را شنیدم و به این رشته علاقه‌مند شدم. در سال ۳۴ به وی نامه ای نوشتم که علاقه فراوانی به فراگیری این هنر دارم اما اصلی ترین شرط فراگیری آن یعنی استاد را در کنار خود نمی بینم. وی در آن زمان موافقت کرد که من به اصفهان بروم و از وجود این استاد گرانقدر بهره ببرم.

ناهید در این خصوص ادامه داد: بعد از این دوره از سال ۳۹، وارد رادیو شدم و نزدیک به چهل سال است که در این هنر فعالیت دارم. اغلب کارهای من از رادیو و تلویزیون کشور پخش شده است.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 117 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 8:33

کنسرت احسان خواجه امیری

کنسرت احسان خواجه امیری

خواننده «عاشقانه‌ها» از انتشار آلبوم جدید خود خبر داد.

احسان خواجه‌امیری در آستانه انتشار آلبوم جدیدش جزئیاتی از این اثر را منتشر و تاکید کرد که در تلاش است این آلبوم تا اواخر تابستان امسال روانه بازار موسیقی کشور شود.

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار «موسیقی ما» قرار گرفته، افشین یداللهی، روزبه بمانی، علیرضا افکاری، هومن نامداری و زهرا عاملی هنرمندانی هستند که در این آلبوم با احسان خواجه‌امیری همکاری کرده‌اند و دراین بین همکاری مجدد خواجه‌امیری با افشین یداللهی -که پیش‌تر همکاری‌های پررنگ و موفقی با او داشته- جالب توجه است.

سیدعلی نیکونیا (مدیر دفتر تولید و روابط عمومی موسسه آوای هنر) درباره زمان دقیق انتشار این آلبوم به خبرنگار سایت «موسیقی ما» گفت: «تاریخ دقیق انتشار این آلبوم هنوز قطعی نشده ولی در تلاشیم که در تابستان امسال قطعاً وارد بازار موسیقی کشور شود.»

احسان خواجه‌امیری تا کنون آلبوم های «من و بابا»، «برای اولین بار»، «سلام آخر»، «فصل تازه»، «یه خاطره از فردا»، «عاشقانه‌ها» و «پاییز، تنهایی» را منتشر کرده و «سی سالگی» هشتمین آلبوم رسمی این خواننده است. این خواننده در اولین جشن سالانه «موسیقی ما» جایزه بهترین آلبوم پاپ از نگاه کارشناسان و در سومین دوره این جشن جایزه بهترین آلبوم از نگاه مخاطبین موسیقی را به ترتیب برای آلبوم‌های «عاشقانه‌ها» و «پاییز، تنهایی» از آن خود کرده بود.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 122 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 8:33

۴۸۵۹۷۸۳_۴۸۵کنسرت روزبه نعمت‌اللهی، شامگاه روز دوشنبه، بیست و هشتم تیر ماه در سالن میلاد مرکز همایش‌های بین‌المللی با حضور چهره های سرشناس ورزشی و هنری برگزار شد.

در این کنسرت که با استقبال مخاطبان همراه بود، تمامی بلیط های این کنسرت به فروش رسید.

پس از استقرار نوازنده‌ها و کوک کردن سازها و ورود نعمت‌الهی و سلام و احوالپرسی با طرفداران خود، برنامه در ابتدا با قطعات «هجرانی» و «دولت عشق» آغاز شد که تشویق مخاطبان را به همراه داشت.

عنوان قطعه بعدی که فضایی آرامبخش و دلنشین داشت، «زخم» بود.

سپس با همراهی و همخوانی حضار قطعه ی «من که حالم خوبه» خوانده شد و انگاری که واقعا حال همه ی حضار با آن خوب شد.

پس از این قطعه، گوش سپردن به نوای گوش‌نواز قطعه‌ای سرد، با نام «زمستان» در هوای تابستانی این روزها قلب ها را خنک کرد تا برای قطعه ای شاد آماده شوند.

پیش از خواندن این آهنگ روزبه نعمت الهی اظهار داشت: این قطعه اولین بار است که در کنسرت‌های تهرانم اجرا می‌شود و پس از آن بدون هیچ وقفه‌ای قطعه «عزیز بشینه کنارم» خوانده شد.

«حالم بده» عنوان قطعه بعدی این اجرا بود و پس از آن ارکستر شروع به نواختن موسیقی بدون کلام با نوعی خاص که مورد استقبال واقع شد، کردند و این گونه روزبه نعمت اللهی برای دقایقی استراحت کرد و خود را برای خواندن قطعه ی خاطره انگیز «دریا» آماده کرد.

پس از اجرای «دریا» نعمت اللهی اعضای گروه و نوازنده هایش را معرفی کرد: حسین شریفی، حسن فراهانی (شیپور)، کیوان فرشیدی (گیتار باس)، احسان شریف (پرکاشن)، میلاد مجذوب (گیتار الکتیریکی) و داوود اریکه از جمله اعضای این گروه بودند.

با نزدیک شدن لحظات ملکوتی اذان مغرب، کنسرت با طنین ترانه «ایران» به احترام ایران، پر حماسه و همگام با مردم در سالن طنین انداز شد و این اجرا هم به سرانجام رسید.

گفتنی است چهره های حاضر در این مراسم، حجت اشرف زاده، لیلا بلوکات، بیتا فرهی، محسن خلیلی و سعید خلیلی بودند.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 128 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 8:33

۵۷۳۲۱۱۹۵بابک ربوخه با اشاره به برگزاری نشست‌های پژوهشی و آموزشی تخصصی در حوزه موسیقی گفت: موسیقی کشور درگیر کمبود فضای تعامل و هم‌اندیشی استادان و صاحب‌نظران است.

اجرای موسیقی (تک‌نوازی و گروه‌نوازی) براساس غزلیات عطار از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای همایش «عطار و موسیقی» است و هنرمندانی مانند سعید نایب محمدی، حسام اینانلو، پویان بیگلر، مهدی امامی، امیر شریفی، هوشمند عبادی، مجتبی عسگری، حمیدرضا حسن‌پور، کاوه معتمدیان، نوا سلیمانی، محمدجعفر قاضی عسگر، پوریا اخواص، علی‌اصغر عربشاهی، سهیل صادقی و زکریا یوسفی برنامه اجرا می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگی – هنری در افتتاحیه این رویداد سخنرانی خواهد کرد و ایرج شهبازی، بهرام پروین گنابادی و امیرحسین ماحوزی به ترتیب سخنرانان شب اول تا سوم این همایش هستند و به تبیین اندیشه‌های شاعر بزرگ، عطار نیشابوری می‌پردازند.

بابک ربوخه – مدیر موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران – با اشاره به برگزاری همایش سه روزه «عطار و موسیقی» در فرهنگسرای ارسباران، اظهار کرد: این‌بار با برگزاری این همایش به‌صورت تخصصی به بررسی نقش و جایگاه یک شاعر در موسیقی خواهیم پرداخت و در سه شب متوالی، محورهای اندیشه عطار نیشابوری بحث و بررسی می‌شود.

امیرعباس ستایشگر – دبیر این همایش – نیز درباره اهداف برگزاری همایش «عطار و موسیقی» گفت: هدف اصلی پیوند دادن ادبیات و موسیقی و پیدا کردن مرزهای مشترک بین این دو هنر است. سال‌ها موسیقیدان‌ها از شعر ادیبان ما استفاده می‌کردند و از آن طرف، کسانی هم که ادبیات کار می‌کردند، به موسیقی علاقه‌مند بودند. در این همایش سعی کرده‌ایم پیوندی بین این دو ایجاد کنیم.

او درباره اهمیت پرداختن به ادبیات در موسیقی، بیان کرد: در موسیقی باکلام، مهم‌ترین موضوع ادبیات است، چون با شعر سر و کار داریم و در موسیقی سنتی و دستگاهی هم که با ادبیات کلاسیک در ارتباط هستیم و اشعار شاعران بزرگی مانند حافظ، سعدی، عطار و… در موسیقی سنتی ایرانی به‌خوبی استفاده می‌شود.

وی افزود: در هر کدام از دو شاخه‌ی ادبیات و موسیقی، جلوه‌هایی از هنر دیگر را می‌بینیم و متخصصان هر رشته در برنامه «عطار و موسیقی» به سخنرانی و اجرای برنامه می‌پردازند.

دبیر همایش «عطار و موسیقی» ورود سازمان فرهنگی هنری به این موضوع را مثبت ارزیابی کرد و گفت: یک کمبودی که در حوزه موسیقی وجود دارد، مباحث نظری است، یعنی آهنگسازان و هنرمندان زیادی داریم که اجرا می‌کنند و در کارشان خبره هستند، اما چنین همایش‌هایی به ما اجازه بررسی علمی و تخصصی می‌دهد. ایده بسیار خوبی است و امیدوارم ضبط و منتشر شود، زیرا شاید همه علاقه‌مندان به این برنامه، دسترسی نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، ورود به نشست «عطار و موسیقی» برای علاقه‌مندان آزاد و رایگان است. این همایش ۳۰ و ۳۱ تیر و اول مرداد از ساعت ۲۰ در فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا برگزار می‌شود.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 133 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 7:27

۲۰۱۶_۷_۱۹_۲۰_۵۵_۴۰وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه‌های علمیه ما باید با دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند، از طرفی باید یکسری آهنگسازها را به حوزه علمیه بفرستیم تا مجتهد شوند و بتوانند احکام مربوط به این موضوع را استنباط کنند.

 علی جنتی در سیزدهمین جلسه گفت‌وگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بیان کرد: بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی هنوز هم در نوع موسیقی و این‌که کدام موسیقی حلال و کدام موسیقی حرام است، اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. مقام معظم رهبری موضوع فرهنگ را به خوبی می‌شناسند. مراجع تقلید نیز نظر خاص خود را دارند.

او گفت: من با مراجع تقلید بسیاری مواجه شدم که موسیقی را مطلقا حرام می‌دانند. حالا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این امر راه‌اندازی شده است. به هر صورت ما با مردم مواجه هستیم که تابع مراجع هستند و این موضوعات باید در فضایی حل و فصل شود. حوزه‌های علمیه ما باید با دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند و از طرفی باید یکسری آهنگسازها را به حوزه علمیه بفرستیم تا مجتهد شوند و بتوانند احکام مربوط به این موضوع را استنباط کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: مرکز الگوی اسلامی – ایرانی برای کشور نویدبخش است. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، سندی که در نهایت از این موضوع درمی‌آید، باید به الگوی توسعه پیشرفت اسلامی و سند بالادستی برای مجموعه فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی تبدیل شود.

جنتی ادامه داد: فرهنگ تعاریف بسیاری دارد که جزیی از هویت ملی هر کشور محسوب می‌شود. هنگامی که ما درباره فرهنگ اسلامی ایرانی سخن می‌گوییم ماهیت و هویت کشور را بیان می‌کنیم.

او افزود: کشور ما، پیشینه درخشانی از نظر فرهنگ و تمدن دارد و امروز نیز دوست و دشمن به این موضوع اعتراف می‌کنند. حتی وزیر خارجه یا رییس‌ جمهوری آمریکا هنگامی که از ایران سخن می‌گویند، از ایران به‌عنوان ملت صاحب تمدن یاد می‌کنند، زیرا هویت ملی ما کاملا مستقل است و فرهنگ ما نه شرقی و نه غربی است. به همین دلیل، مقام معظم رهبری تأکید داشتند الگوی اسلامی و ایرانی تهیه شود که نه برگرفته از غرب و نه برگرفته از شرق باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امروز بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی، در همه بخش‌ها نیاز به فرهنگ ایرانی اسلامی احساس می‌شود. در مرکز الگوی اسلامی – ایرانی قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. شاید دوهزار از پژوهشگران به نحوی در این مرکز فعالیت داشته‌اند، اما باز فکر می‌کنم در ادامه، راهی طولانی در پیش داریم تا به هدف نهایی برسیم.

جنتی تأکید کرد: در برنامه پنجم توسعه تأکید شده بود که دولت الگویی در زمینه فرهنگ تهیه کند و به مجلس ارائه دهد. در کمیسیون فرهنگی نیز این بحث مطرح شد، جلسات مکرری برگزار شد و چیزی در حد بضاعت کمیسیون فرهنگی دولت تهیه شد؛ اما به‌دلیل این‌که ریشه‌ای باید به این موضوع پرداخته می‌شد، این برنامه را از دستور کار دولت خارج کردیم، زیرا نیاز به توجه و عمق بیشتری در این زمینه داریم.

او  گفت: با وجود پیشرفت‌های علمی خوبی که داشته‌ایم، در عین حال در بسیاری از بخش‌ها نقص‌های جدی داریم. با توجه به این‌که خودمان را حکومت اسلامی می‌دانیم معتقدیم آنچه در قوانین است باید با شریعت دین اسلام همراه باشد. باید ببینیم امروزه تا چه اندازه احکام ما با قوانین اسلام منطبق است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در بخش‌های دیگر نیز هنوز نتوانسته‌ایم الگوی مناسب فرهنگی که پاسخگوی نیازهای ملی ما باشد ارائه دهیم، گفت: در حوزه‌های اقتصادی هم باید از خودمان بپرسیم آنچه به عنوان بانکداری اسلامی عمل می‌کنیم تا چه اندازه به بانکداری اسلامی نزدیک است؟

جنتی بیان کرد: به‌تازگی اقداماتی در زمینه فرهنگی و در قم انجام شده است و موسسه‌ای به نام «فقه هنر» تشکیل شد تا بتوانند استنباط فقهی انجام دهند. سیاستی که دولت دنبال می‌کند، ایجاد فضای باز، مناسب و بانشاط است تا فعالیت‌های فرهنگی در آن صورت بگیرد. اعتقاد ما این است که رشد و توسعه فرهنگی در تاریکخانه‌ها و فضای بسته امکان‌پذیر نیست، بلکه باید فضای تبادل نظر، فکر و اندیشه وجود داشته باشد تا افراد نظرات خودشان را بیان کنند و آگاهی همدیگر را توسعه دهند.

او ادامه داد: همان‌طور که می‌بینید، در این دولت فضا نسبت به دوره‌های گذشته بازتر شده است، حتی این موضوع در حوزه کتاب هم دیده می‌شود و اجازه داده شده افرادی در چارچوب قانون نظرات خودشان را بیان کنند تا در نتیجه این تبادل آرا، فکر نیز رشد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که به عقیده من، برای روشن شدن مسائل باید فضای لازم ایجاد کنیم، گفت: در حوزه مطبوعات نیز برخی فراتر از قانون عمل می‌کنند، اما سعی ما این است فضا را برای مخالف و موافق دولت باز کنیم تا در سایه این فضاها افراد دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

به گفته عباسعلی زالی – معاونت هماهنگی و نظارت فرآیندی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت – جلسات این مرکز به‌صورت راهبردی به مدت یک سال است که شروع شده و از مسؤولانی که دارای تجربه هستند، دعوت می‌شود تا نظرات‌شان را ارائه کنند.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 117 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 7:27

علی مغازه ای

علی مغازه ای

tnموسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: موسیقی نواحی را شاید بتوان بخش مهمی از فرهنگ یک ملت دانست که روایتگر زندگی مردمانی است که در جای جای کشورمان زندگی می گذرانند و البته از آنجایی که این نواها برآمده از فرهنگ غنی است به گوش همگان آشنا و دلنشین است. سالهای سال بود که به مدد همت و تلاش برخی پژوهشگران جشنواره ای مختص این ژانر از موسیقی در کرمان برگزار می شد و شهرنشین ها از نزدیک تماشاگر این بخش مهم فرهنگ بومی بودند اما از آنجایی که جشنواره های دولتی با هدف گذاری مشخصی برگزار و دنبال نمی شوند همانند سایر جشنواره ها به بن بست خورد و دیگر راویان این نوع موسیقی چشم امیدی برای به نمایش گذاشتن موسیقی نیاکانشان نداشتند تا اینکه از سه سال پیش به همت بخش خصوصی جشنواره دیگری که مختص نواهای موسیقی بومی بود به همت محمدرضا درویشی، علی مغازه ای و احسان رسول اف در تهران با عنوان «آینه دار» شکل گرفت. این فستیوال که با رویکرد جدیدی به موسیقی فولک و عرضه آن بین شهرنشینان پرداخته و می پردازد امسال سومین سال خود را نیز با اختصاص به منطقه زاگرس نشینان در تهران برگزار کرد.

«علی مغازه ای» که هر ساله مدیریت اجرایی و هنری این فستیوال را طی این سه سال برعهده داشته در خصوص اهداف این فستیوال و تاثیرات آن در بخش نواحی و راویان این هنر به گفتگو پرداخته است.

*شما از اولین دوره این فستیوال را با هدف گذاری منطقه ای برگزار کردید به طوری که هر ساله به موسیقی یک منطقه و قوم پرداختید؟ هدف از این شیوه چه بوده؟

دو دوره قبل فستیوال موسیقی آینه دار به شرق و جنوب کشور اختصاص داشت و در انتقال آن به منطقه دیگر امسال به اقوام، ایلات و عشایر دامنه های زاگرس میانی پرداختیم که البته در این منطقه اقوام، قومیت و ایلاتی زندگی می کنند که برخی همچنان زندگی کوچ نشینی دارند و تا حدودی این تیره ها و طایفه ها هنوز کوچ نشینی رو ترک نکردند در نتیجه ما ایلات و عشایر لر، لک، چهارمحالی، بختیاری، ممسنی، بویر احمدی، کهکیلویه ای و قشقایی را امسال هدف قرار دادیم که هر کدام با توجه به اینکه موسیقی، گویش و فرهنگ مختص خودشان را دارند در کنار هم قرار گیرند و موسیقی شان را ارائه دهند.

درواقع می توان گفت که تمرکز این دوره روی بحث فرهنگ ایلی بود به همین مناسبت در موسیقی ها و رپرتوارهایی که انتخاب شده بود در نظر داشتیم که نمونه هایی از اینها را ارائه دهیم.

*با توجه به برگزاری سه دوره این فستیوال، چه قدر توانسته اید به اهدافی که از ابتدا مدنظرتان بوده برسید؟ و چه قدر توانسته اید با این اتفاق موسیقی نواحی و هنرمندانی که در همه این سالها محجور واقع شدند را به نسل جوان معرفی کنید؟

حقیقت این است که رسیدن به نقطه کنونی را من برای سال چهارم یا پنجم می دیدم اما اگر امروز به بخش مهمی از هدفمان رسیدیم و برایمان رضایت بخش بوده لزوما ناشی از توانایی ما نیست چرا که یکی از دلایل رسیدن به این نقطه که می توانست دو سه سال دیگر اتفاق بیفتد ناشی از خلا ای است که در این عرصه وجود دارد این خلا به این معنا نیست که جشنواره ای در ایران برگزار نمی شده و به این موارد توجهی صورت نمی گرفته و فقط ما کردیم درواقع می توان گفت نگاهی که ما داشتیم گویا تا به حال نشده بود و اگر هم شده خوب اجرا نشده بود.

ما رویکردمان متبنی بر شناخت مردم شناسانه موسیقی بوده و هست در صورتی که افرادی که تا کنون دست به برگزاری جشنواره های موسیقی نواحی زدند معمولا افرادی هستند که دارای شکلی از یک روابط هستند و همواره همین افراد برگزار کننده تعدادی از این برنامه ها هستند که نسبت ارتباطی شان هم با تعدادی از هنرمندان همیشه به تعدادی محدود می شود . در نتیجه ما موسیقیدانها و نوازنده هایی از اقوام ایرانی داریم که حرفه ای کارشان شده جشنواره اما در آینه دار ما توانستیم این را به حداقل برسانیم.

البته خواه ناخواه برخی از راویانی که در این سه دوره حضور داشتند در جشنواره های دیگر هم بودند که اصلا اشکالی ندارد ما نمی خواهیم دنبال کسانی بگیردیم که تا به حال به جشنواره ای نرفته اند بلکه موضوع این است که گونه های موسیقی و روایان خوبی در اقوام ونواحی ایران وجود دارد که به آنها توجهی نشده، وعلتش هم وجود افرادی است که بر اساس ارتباطات عمل می کنند .
من انتقادی که از مدیران بخش های موسیقی استانها دارم این است که کاملا بر اساس عنصر رابطه های شخصی این نوازنده ها انتخاب می شوند در نتیجه شاید اهالی موسیقی آن منطقه برای همیشه از ورود به جشنواره ها و جشن های موسیقی محروم بمانند در نتیجه بخشی از این موسیقی ها به دلیل نبود رابطه روای با برگزار کننده به مرور از یادها رفته اند و جز رپرتوارهای مورد استفاده قرار نگرفته اند .
برخی روایتهای بسیار مهم ایران در زمان کنونی دیگر شنیده نمی شوند که علتش نبود متقاضی نیست هر چند که متقاضی اصلا اطلاع ندارد که چنین چیزی وجود دارد به نظر من همه چیز دست به دست هم داده که بخش هایی از موسیقی نواحی ایران به دست فراموشی سپرده شود.

۱۳۹۴۰۳۲۰۰۱۲۸۵۰۸۵۸_PhotoL*فستیوال آینه دار در این زمینه چه قدر توانسته ورود کند؟ یعنی درجهت برطرف کردن این مشکلات و توجه به تمام ابعاد موسیقی نواحی؟

خوشبختانه با نمره بسیار بالایی فستیوال موسیقی آینه دار توانسته در صدد رفع این خلا و نقصان بر بیاید و به گونه ای این کمبود را جبران کند به طوری که ما کم کم داریم به سمتی پیش می رویم که وقتی برای بررسی از منطقه ای بیرون می آییم جوانترهای آنجا هنوز فستیوال برگزار نشده به ما می گویند که آمدن شما به اینجا اتفاقی را برای ما به همراه دارد و ما را به تکاپو برای شناخت و بازیافت خودمان می اندازد.

*می توان گفت از دو جهت جشنواره آینه دار هم توانسته نواقص جشنواره های دولتی را برطرف و هم فاصله گرفتن نسل جوان از موسیقی اجدادشان را کم کند؟

کاملا حرف شما را تایید میکنم چون فستیوال موسیقی اقوام و نواحی آینه دار یک شیوه حمایتی در حمایت از موسیقی های فراموش شده و راویانی دارد که آخرین راویان گونه های موسیقی در حال انقراض هستند.

ما در واقع یک برنامه ای بعد از فستیوال داریم و آن برقراری ارتباط با نوازندگان محلی جوان است به گونه ای که برای آنها بخش اجرایی را با عنوان « شبهای موسیقی نواحی ایران » طراحی کردیم که البته یک دوره آن شهریورماه سال گذشته انجام شد و امسال هم قصد داریم این شبهای موسیقی را برگزار کنیم.

*این برنامه با چه هدفی برگزار می شود؟ آیا صرفا مقوله اجرای موسیقی مدنظر است یا همانند آینه دار اهدافتان بلند مدت است؟

شبهای موسیقی جنبه تشویقی به جوانان دارد یعنی ما حمایتمان از زنان و مردان کهنسال موسیقی اقوام در قالب آینه دار است و شبهای موسیقی جنبه تشویق جوانهاست . وقتی جوانترها می بیندد که از روایت گر موسیقی بزرگان و نیاکان خودشان هستند و از آنها بواسطه این اجراها استقبال می شود خود به خود تشویق می شوند.

متاسفانه این جوانان دائم با موسیقی های وارداتی ارتباط داشتند و هیچ تقاضایی برای عرضه موسیقی ملی و بومی شان نبوده و اگر هم بوده فقط در قالب محلی شکل گرفته بر این اساس ما این برنامه شبهای موسیقی را با اختصاص به جوانترهای هر منطقه در نظر گرفتیم که امیدوارم طی یکی دوسال آینده اتفاقات بزرگی را در زمینه موسیقی اقوام شاهد باشیم.

* اوایل دهه ۸۰ هنرمندان موسیقی نواحی بواسطه حضورشان درجشنوارههای خارجی مدارک درجه یک هنری دریافت کردند و این باعث شده بود موسیقی نواحی ما بسیار جنبه بین المللی پیدا کند ولی متاسفانه از اواسط دهه ۸۰ دیگر این اتفاق بواسطه بی توجهی مسئولین موسیقی نیفتاد. فکر می کنید با برگزاری فستیوال موسیقی آینه دار می توان در این راه نیز قدم برداشت و نوازندگان جوان را برای احیا این بخش به جشنواره های خارجی اعزام کرد؟

همه این موارد درست است اما باید شیوه عمل در این حوزه با دقت نظر صورت گیرد . گرفتن مدارک تشویق و القاب اینچنینی مرتبط نیست با خواستگاه آن موسیقی که از دل زیست آن اقلیم می آید.

این موارد شاید در زندگی مدرن شهری ارزش بشاد اما وقتی این ارزش شهری را در بافت بومی و منطقه ای تحمیل کنیم می تواند آسیب جدی وارد کند.

ما معتقدیم در گذشته کارها و اقدامات خیر بوده ولی آن دقت نظر کافی و کارشناسی اصولی شاید کمتر صورت گرفته بنابراین باید روی این بحث با احتیاط و دقت قدم گذاشته شود چرا که حفظ یک میراث آداب مخصوص به خود دارد.

موسیقی جز میراث ناملموس اقوام است که اگر روی این آن با اقدامات با سهل انگاری و کم توجهی صورت گیرد همچنان که درگذشته گاهی اقدامات بسیار ناشایستی را شاهد بودیم ،می تواند موسیقی را از آن هدف و رسالت و خاصیتش منحرف کند و به سمت علایق شخصی سوق دهد.

ما مناسبتهایی را داشتیم که در آن به روایان و شخصیتهای مهم مواردی را برای اجرا تحمیل کردند به طوری که وقتی سراغشان می رویم می بیینم که راویان نگون بخت فکر می کنند باید موسیقی ای که اجرا میکنند اینطوری باشد ۱۳۹۴۰۳۲۰۰۱۲۸۱۹۴۸۷_PhotoLدر صورتی که این مناسبت تحمیل شده و به طبع برای همان مناسبت موسیقی هایی در طول چند دهه اخیر ساخته شده و این خطایی بوده که در گذشته صورت گرفته.

و تاثیرش همچنان دیده می شود چرا که ما در تحقیقاتمان می بینم که در یک نقطه ای از ایران موسیقی منطقه دیگری درجریان است . موسیقی دان و آن راوی گناهی ندارد چون آرام آرام گوشش شنیده است.

به نظر من باید برخورد عملی به این موسیقی ها صورت گیرد و با شناخت و حفظ اصالتها و حرمت گذاشتن به موسیقی هر منطقه ،ایجاد انگیزه برای روایان صورت گیرد تا روایتهای اصیل خودشان و هر آنچه که در حافظه خودشان و گذشتگشان وجود داشته را به خاطر بیاورند و آنها را روایت کنند.

* متاسفانه خیلی از هنرمندان موسیقی نواحی در فقر زندگی می کنند و به این واسطه از هنرشان فاصله گرفتند با توجه به مراوداتی که شما در جریان برگزاری فستیوال آینه دار و نیز به عنوان یک فعال موسیقی با بخش خصوصی و دولتی دارید آیا اقداماتی صورت دادید که علاوه بر اینکه آثار این هنرمندان حفظ شود مسئله معیشتی آنها نیز احیا شود؟

به نظر من این مسئله به فستیوال آینه دار هم ارتباط دارد شاید فرهنگ غلطی شکل گرفته که ما فقط برگزاری فستیوال وظیفه مان است در صورتی که این طور نیست ما اصلا با برگزار کردن و تمام شدن فستیوال هیچ کاری نکرده ایم.

اگر برخی تصورشان بر این است که با برگزار کردن فستیوال گامی بزرگی درزنده نگه داشتن این موسیقی ها برداشته اند این طور نیست به عقیده من ما باید به طور مستمر با این موضوع در چالش و ارتباط باشیم .خود ما این کار را تا جایی که می توانستیم به صورت شخصی و گروهی کردیم.

ضمن اینکه ما دنبال این هستیم که به زودی صندوق حمایت از هنرمندان را راه اندازی کنیم که درکنار صندوق حمایتی دولت ما هم به اندازه خودمان از این موسیقی و راویانش حمایت کنیم.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 122 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 7:27

۴۲۵۳۳۶۶۲۱_۱۰۹۹۹_۱۸۴۰۵۷۹۹۸۴۰۹۷۵۴۳۰۰۸اولین آلبوم رسمی «آیهان» با عنوان «مارال» به تهیه‌کنندگی شرکت «ققنوس» با مدیریت «حسین توتونچیان» از صبح روز سه شنبه ۲۹ تیرماه روانه بازار موسیقی کشور شد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، این خواننده آذری‌زبان اولین اثر رسمی خود را امروز در حالی روانه بازار کرد که کنسرت این آلبوم اوایل شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد. آلبوم «مارال» شامل ۱۰ قطعۀ شاد آذری با نام‌های «آی ماشاالله»، «گل گل»، «سئوه سئوه»، «مارال»، «وای آمان»، «افسوس»، «قاچما مند ن»، «نیگرانام»، «عاشیقیم سنه» و «قادان من آلیم» است.

آیهان در این آلبوم در بخش آهنگسازی با صدرالدین، توناز زینال او، آذر بلیل اوغلو، الیگرام بایرام‌لو، کمال‌الدین حسین‌لو، مرسل احمد لی همکاری داشته است. ضمن آنکه تنظیم تمامی قطعات توسط ایلیکین و غلامرضا صادقی صورت گرفته و هادی حمزه‌زاده، حجت مبذول،سیمور کریم او، المین فرهاد اف، میثم مروستی و رضا نباهت نوازندگان این آلبوم هستند. ناگفته نماند این اثر با میکس غلامرضا صادقی و مسترینگ آرش پاکزاد در استودیو ترانه تولید شده است.

شایان ذکر است که آیهان اوایل شهریورماه سال جاری با اجرای آلبوم جدید در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 176 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 21:03

tnسندرو گُرلی رهبر آنسامبل دیوِرتیمنتو ایتالیا درباره حضور موسیقی ایران در شصتمین بینال موسیقی ونیز گفت: «حضور سه آهنگساز ایرانی در ونیز بسیار حائز اهمیت است و فکر میکنم تاثیری عمیق بر روی شنوندگان خواهد داشت و بدین ترتیب بدعت یک سابقه را برای حضور مجدد در آینده خواهد گذاشت.»

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، شصتمین دورۀ بینال موسیقی ونیز مهرماه امسال در حالی برگزار می شود که برای نخستین بار آثار مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ و کارن کیهانی سه آهنگساز ایرانی با عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز » در این فستیوال توسط آنسامبل دیورتیمنتو ایتالیا اجرا می شود.

سندرو گُرلی رهبر این آنسامبل در این باره گفت: «بینال موسیقی، مهمترین فستیوال موسیقی معاصر در ایتالیاست. یک سنت طولانی دارد و در یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا برگزار می شود. متعجب هستم که موسیقی معاصر ایران هرگز به این فستیوال نرفته و بسیار خرسندم که اولین نفری هستم که این موسیقی را به بینال می برم.»

وی ادامه داد: «معتقدم که خیلی شناخت موسیقی های سنتهای دیگر اهمیت دارد، امروزه شناخت ادبیات دشوار نیست چرا که بسیاری از کتابها به زبانهای اروپایی ترجمه می شوند، اما شنیدن موسیقی خصوصا اجرای زنده از فرهنگهای دیگر ساده نیست. در نتیجه حضور سه آهنگساز ایرانی در ونیز بسیار حائز اهمیت است و فکر میکنم تاثیری عمیق بر روی شنوندگان خواهد داشت و بدین ترتیب بدعت یک سابقه را برای حضور مجدد در آینده خواهد گذاشت.»

این رهبر ارکستر درخصوص تلفیق موسیقی و سازهای ایران با آنسامبل دیورتیمنتو ایتالیا اظهار داشت: «من همیشه نسبت به موسیقی های غیر اروپایی کنجکاو بودم به طوری که از چند سال پیش پروژه معرفی کردن موسیقیهای کهن و قدرتمند سنتی را با آنسامبلم در ایتالیا در دست انجام دارم به همین دلیل تلفیق تعدادی سازهای موسیقی سنتی ایرانی با سازهای غربی و در کنار هم قرار دادن نوازنده های ایتالیایی و سولیستهای ایرانی، به نظرم بهترین حالت برای معرفی موسیقی جدید (آهنگسازان ایرانی) ایرانی ها در ایتالیا خواهد بود.»

سندرو گُرلی درباره برنامه اجرایی آنسامبل دیورتیمنتو در شصتمین بینال موسیقی ونیز گفت: «دیورتیمنتو آنسامبل بیشترین انرژیش را روی اجراهای اول آهنگسازان سراسر جهان میگذارد. همیشه اجرای اول یک اثر، یک مسئولیت بسیار بزرگ است، چراکه با اجرای اول، واقعا یک کمپوزیسیون (آهنگ) جدید متولد میشود. ما به پذیرفتن این مسولیت عادت کردیم. در کنسرت بینال نیز مسئولیت ما بیشتر از قبل است، به این دلیل که موسیقی ای را معرفی میکنیم که هرگز در این فستیوال اجرا نشده و برای اکثر کسانی که گوش خواهند کرد، جدید خواهد بود. به همین دلیل به دنبال آثاری رفتیم که فکر میکنیم، نماینده نسل جدید موسیقیدانان ایرانی هستند و تمام تمرینات لازم را برای یک اجرای خوب از پارتیتور آهنگسازان انجام خواهیم داد.»

وی درباره انتخاب آثار آهنگسازان ایرانی برای این اجرا، بیان داشت: «رهبری کردن آثار آهنگسازان اروپایی یا آمریکایی که از سازهایی استفاده کرده اند که به سنت خودشان وابسته نبوده؛ بارها برایم پیش آمده از جمله آنگکلونگ از سنت بالی (اندونزی)، یا تبلا و سیتار هندی، یا کوتو ژاپنی و خیلی سازهای دیگر. بر این اساس معتقدم تنها راه موجود برای معرفی سازهای ایرانی به شکل کاملش میتواند از طریق آثار نوشته شده توسط آهنگسازان ایرانی و اجرای آنها توسط نوازنده هایی که به طور معمول این سازها را اجرا می کنند یعنی نوازندگان ایرانی باشد.»

رهبر آنسامبل ایتالیا ادامه داد: «ما از سه آهنگساز ایرانی خواستیم که به ما کمک کنند تا آرزو و خواسته ما که تلفیق دو سنت است به واقعیت تبدیل شود که این عملی شدن توسط قطعاتی که در آن یک ساز سنتی ایرانی و یک آنسامبل با فرمت غربی حضور دارند برآورده خواهد شد. در نتیجه در برنامه کنسرت سه اثر داریم یکی با تار، یکی با سنتور و یکی با کمانچه. در قسمت دوم کنسرت از چهار نوازنده ایرانی حاضر ( یک نوازنده پرکاشن هم خواهد بود) خواستیم تا موسیقی سنتی ایرانی اجرا کنند.»

گرلی درخاتمه خاطر نشان کرد: «من بسیار خشنودم که این کنسرت روز بعد از بینال ونیز در فستیوال اپرتو ایتالیا نیز تکرار خواهد شد همچنین همین رپرتوار را نیز بهار ۲۰۱۷ در فصل کنسرتی روندو در میلان تکرار خواهیم کرد.»

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 107 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 18:27

فرهنگ شریف

فرهنگ شریف

دیروز از بخش «سی.سی.یو» مرخص شد؛ بعد از دو هفتۀ سختی که در بیمارستان داشت و بخشی از آن را نیز در «آی.سی.یو» گذرانده بود. حالا وضعیت آرام است و رضایت‌بخش؛ هر چند هنوز زمانِ مشخصی برای ترخیصش اعلام نشده است. خالق آثار ماندگار موسیقی ایران که در کارنامه هنری‌اش کار با خوانندگانی چون محمدرضا شجریان، گلپا، ایرج، تاج اصفهانی، غلامحسین بنان، محمود محمودی خوانساری، حسام الدین سراج و علیرضا افتخاری را دارد، روزهای سختی می‌گذراند؛ مثلِ خیلی از هنرمندانِ بیمار دیگر. این روزهایش اما هر چه سخت باشد، از آن روزهای عزلت و خانه‌نشینی و ممنوعیت از فعالیتِ ابلاغ نشده، سخت‌تر نیست.

یک روز گفت: «تنها دلخوشی ما مردم هستند.» راست هم می‌گفت. بعد از این همه سال عزلت نشینی خواسته و ناخواسته، بعد از این مدتِ مدید فعالیتِ موثر در عرصۀ موسیقی و حالا حتی به اندازۀ یک یاد نکردنِ ساده، دلخوشی دیگری نمی‌ماند، حتی اگر آدم «فرهنگ شریف» باشد. حتی اگر یکی از موثرترین نوازندگانِ نامیِ‌ تار با آن همه ابداعاتش در انگشت‌گذاری و مضراب‌زنی. تکلیفِ مسوؤلانِ هنری که در این کشور مشخص است، انگار حرجی به آنان وارد نیست، تکلیفِ آن هنرمندانی که آن روزها به اتهام شیرین‌نوازی هم او را راندند، هم می‌ماند به حسابِ تاریخ که گفته‌اند بهترین قاضی است و سرسخت‌ترین و عادل‌ترینش.  همین تاریخ است که دربارۀ ملودی‌هایی که نواخت و شد خاطرۀ موسیقایی چندین نسل پیش از این و چندین نسل بعد از آن که از آن سکوت‌های پیچیده و سنجیده و از آن جواب‌های کوتاه و موثر و کشش‌ها و مالش‌های سازش تا ابد محظوظ خواهد شد. «شریفِ» شریف حالا بیمار است؛ مثل تمام یک سال گذشته که آن شایعاتِ مبتذل دربارۀ فروش سازش پیش آمد و خاطرِ خودش و خانواده‌اش را بیش از پیش آزرد.

خودش توان حرف زدن ندارد. ضعیف‌تر و بیمارتر از آن است که بتواند توضیح چندانی دهد؛ همسرش اما با همان سخت‌کوشی و علاقه‌ای که در همۀ این مدت در پاسداری از یکی از مهم‌ترین مفاخر فرهنگِ این سرزمین داشته است؛ دربارۀ وضعیتِ سلامتی‌اش توضیح می‌دهد؛ آنقدر از او مراقبت کرده و آنقدر در این مدت با پزشکان مختلف رابطه داشته است که خودش مانند یک پزشک حاذق از او می‌گوید: «حالا بسیاری از مشکلاتِ استاد برطرف شده است و تنها در این میان در قلبِ ایشان لختۀ خونی تشکیل شده بود که با خوش‌اقبالی و معجزه‌ آسا از قلب ایشان خارج و به پایشان رسیده است و البته دفع این لختۀ خون ۶ ماه زمان خواهد برد.»

خانمِ «منصوره رضایی» می‌گوید: «بعد از عملِ سختی که سال گذشته بر اثر شکستگی لگن انجام شد، بدن استاد دیگر مواد غذایی را جذب نمی‌کردند.  عملِ لگنِ ایشان یکی از سخت‌ترین جراحی‌های ناحیه لگن محسوب می‌شود و سن و سال استاد نیز این وضعیت را پیچیده‌تر کرد؛ بعد از‌ آن علی رغم تمام رسیدگی‌هایی که وجود داشت، جذب مواد غذایی انجام نمی‌شد و همین بدن ایشان را ضعیف و ضعیف‌تر می‌کرد. ایشان به دلیل همین در بیمارستان مورد توانبخشی تغذیه قرار گرفتند و سرم های خاصی را مصرف کردند.»

ماجرا اما هر روز پیچیده‌تر شد. استاد فرهنگِ شریف در هفته‌های گذشته، مدتی در بخش آی سی یو بستری شدند و پس از بهبود نسبی به بخش منتقل شدند؛ ضربانِ نامنظم قلب هم مدتی ایشان را در بخش سی.سی. یو بستری کرد؛ در این میان شانسی که آوردیم لخته جایی گیر کرد که به واسطه داروهای رقیق کننده، این لخته دفع خواهد شد. ضعیف شدید جسمانی، مدتی ایشان را دچار مشکل تکلم کرده بود که در حالِ حاضر آن نیز بهبود یافته است و در یک شرایط کلی می‌توانم بگویم که حالا حالشان مساعد است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان دولتی پیگیر اوضاع فرهنگ شریف بوده اند با خیر نیز گفت: «در این مدت خانه موسیقی و آقای مرادخانی پیگیر بودند و حتی آقای مرادخانی یک نَفَر را مسئول پیگیری اوضاع همسرم کرده‌ و اعلام کرده‌اند که هزینه‌های بیمارستان پرداخت خواهد شد؛ اما به هر حال ما خودمان هزینه‌ها را خواهیم داد و بعد از آن این موضوع را از طریق خانۀ موسیقی و معاونت هنری پیگیری خواهیم کرد تا ببینیم که این کار را انجام خواهند داد یا نه؟»

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 108 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 18:27

آلبوم موسیقی «راز آفرینش»

آلبوم موسیقی «راز آفرینش»

آلبوم موسیقی «راز آفرینش» به خوانندگی «بامداد فلاحتی» و آهنگسازی «مهدی دانایی» وارد بازار موسیقی کشور شد که همزمان با پخش، این اثر به صورت مجازی و از طریق سایت «بیپ تونز» نیز در دسترس مخاطبین قرار گرفته است.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در این آلبوم که از اشعار مولانا ساخته شده، «یوجین گیلفدر» خوانش اشعار این شاعر نامی را برعهده داشته است. همچنین مهدی دانایی، ژوبین عسکریه، طاهر علیرمضانی، حامد آزادی، حسن مکانیکی، هادی پدرام، آرش زنگنه، مهدی مرادی و شروین مهاجر نوازندگان این اثر را شامل می‌شوند.

«راز آفرینش» سبک موسیقی تلفیقی را ارائه می‌کند، در این سبک سعی شده تا از دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی به همراه موسیقی الکترونیک، فضایی نو پدید آورد. در «راز آفرینش» سازهای ملودیک ایرانی همانند تار، نی، یه تار، سنتور به همراه سازهای کوبه‌ای همچون دف و تمبک در کنار سازهای الکترونیک قرار گرفته‌اند.

علاقه مندان برای تهیه آلبوم موسیقی «راز آفرینش» به صورت نسخه اصلی میتوانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه نمایند، همچنین این اثر از طریق سایت «بییپ تونز beeptunes.com» نیز به صورت دیجیتال قابل خریداری و دانلود قانونی است.

در ادامه می توانید کاورهای آلبوم «راز آفرینش» را مشاهده نمایید (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید):

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 107 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 15:27

پویا سرایی

پویا سرایی

دکتر «پویا سرایی» نوازنده، آهنگساز، منتقد و پژوهشگر موسیقی در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی موفق به اتمام دوره ی رهبری در اپرای ملی و باله ی ارمنستان گردید. این نوازنده سنتور پیش تر از این عهده دار رهبری ارکستر موج نو در تجربه همکاری با علی قمصری و محمد معتمدی بود که البته این همکاری با استقبال مخاطبین روبرو شد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، سرایی این بار و به دعوت مدیریت هنری اپرا و باله ایروان ارمنستان با توجه به رزومه و سوابق هنری خود برای گذراندن دوره ی دو ماهه ی رهبری (در ماه های میلادی ژوئن و جولای) در حوزه رهبری ارکستر سمفونیک عازم ارمنستان شده بود.

این دوره ی رهبری زیر نظر پروفسور دکتر هاروتیون آرزمونیان – رهبر دائم اپرای ملی ایروان، رهبر دائم ارکستر سمفونیک ایروان و استاد رهبری در کنسرواتوار کومیتاس در زمینه ی رهبری در شاخه سمفونیک با تمرکز بر اثار متعددی از آهنگسازان باروک تا رو مانتیک برگزار شد که در پایان، سرایی موفق به اخذ مدرک رهبری از اپرا و باله ی ملی ایروان گشت. سرایی تنها موسیقیدانی از حوزه موسیقی ایرانی است که موفق به اخذ این مدرک شده است.

همچنین این آهنگساز در حاشیه این کلاسها به رهبری ارکستر زهی در اجرای یک کنسرت در اپرای ایروان پرداخت.

این آهنگساز در هفته های آینده نیز برای گذارندن دوره رهبری دیگری عازم روسیه خواهد شد و پس از بازگشت اجراهای مختلفی را در ژانر موسیقی ارکسترال ایرانی رهبری خواهد کرد.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 115 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 14:18

۲۰۳۱۰۵۰در حالیکه قرار بود کنسرت گروه خنیاگران مهر به خوانندگی محمد معتمدی در تالار وحدت برگزار شود این خواننده با انتشار یادداشتی از حذف بدون اطلاع قسمت فروش بلیت کنسرتش در سامانه فروش خبر داد.

در حالیکه قرار بود کنسرت گروه خنیاگران مهر به آهنگساز بهزاد عبدی و خوانندگی محمد معتمدی روز پنجم مرداد ماه در تالار وحدت تهران برگزار شود، این خواننده با ارسال یادداشتی از حذف قسمت فروش بلیت کنسرت در سامانه فروش خبر داد.

در متن محمد معتمدی آمده است:

« دوستان عزیز لینک فروش بلیت کنسرت خنیاگران مهر به همراه اینجانب، از دیشب به طرز عجیبی از روی سایت حذف شده است. لینک این کنسرت تنها حدود سه ساعت روی سایت بوده و نیمی از بلیت ها فروخته شده ولی حدود ساعت دوازده دیشب ظاهراً از سایت حذف شده است.

ما هم مثل شما از دلیل آن اطلاعی نداریم. دوستان در حال پیگیری هستند. حتماً شما را در جریان خواهیم گذاشت. فعلا بهتر است صبور باشیم. با سپاس از مهر و پی گیری‌تان.»

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 113 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 14:18

۲۱۴۴۸۵۰برادران پورناظری در یک نشست رسانه‌ای درباره برگزاری تازه ترین کنسرت گروه «شمس» توضیحاتی ارائه دادند و اعلام کردند دیگر در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا نمی کنند.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از مهر، نشست خبری کنسرت گروه موسیقی «شمس» به سرپرستی کیخسرو پورناظری با معرفی جزییات این برنامه موسیقی در حالی روز دوشنبه ۲۸ تیر ماه در موسسه بارانا برگزار شد که سهراب و تهمورس پورناظری علاوه بر توضیحاتی که پیرامون این اجرای زنده موسیقایی ارائه دادند، درباره حاشیه ها و اتفاقات مربوط به حضورشان در جشنواره موسیقی فجر نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

تهمورس پورناظری در ابتدای این نشست گفت: کنسرتی که قرار است طی روزهای سی ام و سی و یکم تیر ماه در تالار وحدت تهران برگزار شود شامل اجرای رپرتوارهایی از گروه موسیقی شمس در سه بخش است که در بخش اول، آثار کیخسرو پورناظری با همراهی سازهای کوبه ای به هنرمندی آیین مشکاتیان اجرا خواهد شد. در بخش دوم نیز آثاری در قالب سه نوازی و بداهه نوازی توسط خانواده پورناظری متشکل از کیخسرو پورناظری، بنده و سهراب پورناظری اجرا می‌شود. این در حالی است که در بخش سوم نیز گروه شمس با حضور تمامی اعضا اجراهایی را به مخاطبان ارائه خواهد داد.

اجرای بدون خواننده‌ای که بی‌کلام هم نیست!

وی افزود: آنچه که امروز در کنسرت ها برای مخاطبان اجرا خواهد شد قطعات شنیده شده و شنیده نشده گروه شمس است که بدون خواننده اجرا می شود اما در عین حال بی کلام هم نیست. پایه و اساس کنسرت نیز فقط تنبور است و ما فقط اصرار داشتیم که تمامی قطعات اجرا شده برگرفته از ملودی های گروه در دهه های ۶۰  و ۷۰ باشد. یعنی می توان گفت که این کنسرت یک کنسرت صددرصد موسیقایی است که تلاش کردیم  در آن از اجراهای نامتعارف دوری کنیم.

این نوازنده و آهنگساز در ادامه این نشست خبری بیان کرد: آثاری که روی صحنه اجرا می شود همه متعلق به آثار پدر است که با اوضاع و احوال روحی ایشان تولید شده است بنابراین به طور طبیعی آثار من و سهراب در این کنسرت اجرا نخواهد شد چرا که ممکن است از دهه ۸۰ تا دهه ۹۰ تغییراتی را در عرصه آهنگسازی تجربه کرده باشیم که ارتباط چندانی با حال و هوای پدر نداشته باشد. به هر حال همین فرم ها نیز بسیار جذاب است و جزو معدودترین آثار موسیقی بعد از انقلاب است که هنوز مخاطب دارد.

تهمورس پورناظری در پاسخ به این سوال که آیا امکان حضور شهرام ناظری به عنوان خواننده در این کنسرت وجود نداشت، توضیح داد: به هر حال اگر قرار بود استاد ناظری در این برنامه حضور داشته باشد ما نیازمند مقدماتی بودیم که به طور طبیعی زمان بر هستند. ما در این کنسرت یک نگاه نوستالژیک به آثار داریم که شنونده برای شنیدن آهنگ یک عادت قبلی داشته و دوست دارد دوباره آن صدا را بشنود.

نگاهی متفاوت  به محتوا و مدلاسیون در کنسرت تازه

کیخسرو پورناظری نوازنده و آهنگساز موسیقی کشورمان در این نشست خبری گفت: راجع به قسمت اول کنسرت می توانم به این نکته اشاره کنم که فرم قالب برنامه ما مبتنی بر دو مقام تنبور است که فرم آن بر اساس بداهه نوازی و ابداعاتی است که بنده در آن وارد کرده ام و امیدوارم بتواند مورد پسند مخاطبان قرار بگیرد البته اجرای چند قطعه جدید با استفاده از اشعار حضرت مولانا نیز از جمله بخش های دیگر قسمت اول کنسرت خواهد بود که تصمیم دارم آنها را اجرا کنم.

وی افزود: مقام هایی که قرار است در بخش اول کنسرت برای مخاطبان اجرا شود از نظر محتوا و مدلاسیون یکی از مقام های قابل توجه و متفاوتی است که اجراهای آن در موسیقی ایرانی سابقه نداشته است و از نظر من از تنوع و پختگی فراوانی برخوردار است که می تواند مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.

کیخسرو پورناظری با اشاره به محوریت قرار دادن ساز تنبور در اغلب آثار گروه «شمس» توضیح داد: آنچه که ما در این کنسرت و کنسرت های قبلی گروه ارائه دادیم اجرای فضای جدید از موسیقی مبتنی بر ساز تنبور است که امیدواریم مورد پسند تماشاگران قرار گیرد.

سهراب پورناظری دیگر نوازنده کنسرت تازه گروه شمس نیز در این نشست عنوان کرد: ما یک فرم متفاوتی را برای این کنسرت طراحی کردیم که فعلا پخته نشده و در این یکی، دو روز باقیمانده کنسرت همچنان مشغول کارهای آن هستیم. آنچه که ما برای این کنسرت طراحی کرده ایم بداهه نوازی در قالب آثار پدر است که با ترجیع هایی به هم وصل می شوند و مجددا با آهنگ های پدر به اتمام می رسند.

توضیح برادران پورناظری درباره حاشیه های جشنواره موسیقی فجر

بخش دوم این نشست خبری اختصاص به حاشیه ها و اظهاراتی بود که طی ماه های اخیر از سوی برخی کارشناسان عرصه موسیقی نسبت به نحوه حضور تهمورس پورناظری و سهراب پورناظری در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته و میزان دستمزدهای آنها مطرح شد.

سهراب پورناظری در ابتدای این بخش گفت: از ابتدای سال جاری تقریبا هفته ای یک خبر درباره نحوه حضور ما در جشنواره موسیقی فجر منتشر شد که اصلی ترین آنها مربوط به اظهارات برخی دوستان درباره مبلغ دستمزد من در جشنواره بود. من به هیچ عنوان دوست ندارم که مردم فکر کنند من از رانت خاصی در جشنواره موسیقی استفاده کردم البته به هیچ شخصی هم اجازه نمی دهم در باره مسائلی که حیطه کاری من بوده بدون حضور من اظهار نظر کند.

وی ادامه داد: آقای ساکت در مراسمی (نشست گفتمان ضرب اصول) بدون اینکه من حضور داشته باشم تا بتوانم از خود دفاع کنم و در مورد اظهارات ایشان توضیحی بدهم، گفتند دستمزد من ۱۰۰ میلیون بوده که به جد می گویم این رقم نبوده است، مبلغ قرارداد من حدود ۷۸ میلیون بوده و این مبلغ به گونه ای بوده است که اگر من در برج میلاد تنها کنسرت بدهم  نه تنها چنین مبلغی به دست نخواهم آورد بلکه بسیار بیشتر از اینهاست.

 وی افزود: حضور من در جشنواره همراه با نوازنده ای که در کشور خودش بهترین است فکر نمی کنم اجحافی در حق جشنواره بوده است. برای من جای تعجب بسیار دارد که آقای ساکت که پیشکسوت محسوب می شوند، بخواهند چنین صحبت هایی را مطرح کنند. چرا ما باید نیازمند اجرا در جشنواره باشیم در صورتی که بیشترین درآمد کنسرت ها را ما داریم. حضور در جشنواره فجر پشیمانی بزرگی برای ما می آورد. این فضا اصلا فضای سالمی نبود. این سوال همیشه برای من مطرخ می شود که ما خودمان خبر داریم که در سال های قبل چه اتفاقاتی رخ می داده و امروز چرا ایشان چنین صحبت هایی را مطرح می کنند.

سهراب پورناظری تصریح کرد: ضمن اینکه هزینه این مبلغ از طریق بلیت فروشی جشنواره فراهم شد و کنسرت بنده ریالی هزینه روی هزینه های جشنواره نگذاشته بود. به هر حال جناب استاد کیوان ساکت که حکم استادی من را دارد و در تک تک سال های برگزاری جشنواره موسیقی فجر حضور موثری داشتند گویا نگران اجرای دوم شان در جشنواره بودند و برای من خیلی جالب توجه است که ایشان به عنوان یک پیشکسوت چرا موضوعاتی را مطرح می کنند که من مفهوم آن را نمی دانم و این فضا به اعتقاد من اصلا فضای جذابی نیست و معادله هایی است که من آنها را نفهمیدم.

هیچ وقت از جشنواره موسیقی فجر اعتبار نگرفتیم

این نوازنده و آهنگساز تصریح کرد: نه من و نه تهمورس پورناظری هیچ وقت از جشنواره موسیقی فجر اعتبار نگرفتیم، اتفاقا این جشنواره موسیقی فجر است که از ما اعتبار می گیرد پس چرا ما باید نیازمند جشنواره باشیم؟ به نظر من حضور ما در جشنواره موسیقی فجر یک پشیمانی بزرگ را برای ما آورد چرا که بسیاری از مسائل در ذهن وجود دارد که ظرفیت آن در هنرمندان ما نیست.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: فضای خوبی در جامعه موسیقی نداریم منتها من هر کاری برای موسیقی از دستم بربیاید کوتاهی نمی کنم ؛از خانه موسیقی گرفته تا هر جایی که احساس شود با آن مشکل و موضع دارم.  من روزی به خانه موسیقی انتقادات زیادی داشتم و تمام آن ها را با آقای نوربخش مطرح کردم چراکه معتقد بودم اگر این اقدام ذره ای به نفع موسیقی تمام می شود چرا نباید چنین کاری برای آن بکنم. به هر حال بنده و تهمورس دیگر هرگز در جشنواره فجر حضور نخواهیم داشت و از کنار جشنواره نیز عبور نخواهیم کرد، ولی امیدوارم روزی تمامی مسائل حل شود.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 116 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 14:18

محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان

بیست‌ونهمین نشست رسانه‌ای سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح ٢٨ خردادماه با اعلام دو مصوبه دولت و صحبت درباره استاد شجریان برگزار شد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از ایسنا، حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد) که صبح ٢٨ خردادماه سخن می‌گفت، اظهار کرد: «یکی از مصوبات درباره اصلاح ماده ٢٠ آیین‌نامه اجرایی اداره اماکن است. طبق تصویب‌نامه هیأت وزیران که ١٣ تیرماه براساس پیشنهاد وزارت ارشاد برگزار شد، صدور مجوز برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله اجرای صحنه‌ای موسیقی و تئاتر برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از نظر بررسی انتظامی و ترافیکی به نیروی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. نیروی انتظامی نیز موظف است در مدت ١٠ روز نظر خود را در این زمینه ارائه کند تا امنیت مراسم و محل برگزاری را بدون دخالت در صدور مجوز، محتوای برنامه و ویژگی مجریان تأمین شود.»

وی همچنین افزود: «متقاضیان برگزاری برنامه‌های یادشده موظف هستند حداقل از ۴٨ ساعت قبل از اجرای برنامه، مشخصات ساعت و روز تشکیل مراسم و صرفا نام پیشنهادکننده آن را با ارائه دو عدد کارت ورود به محل برگزاری به مسؤولان ذی‌ربط انتظامی ارائه کنند.»

او با اشاره به این‌که این ماده سه تبصره دارد، ادامه داد: «صدور مجوز جشنواره‌های فرهنگی، هنری و صنایع دستی که براساس قوانین مربوط برعهده سازمان میراث فرهنگی هستند مشمول این ماده خواهند شد. همچنین ارائه نشدن پاسخ در مهلت ۱۰ روزه مقرر از طرف نیروی انتظامی، به منزله نبودن مشکل انتظامی و ترافیکی است. اماکن عمومی دارای مجوز برگزاری مراسم جشن، عروسی، مهمانی و شب‌نشینی به اخذ اجازه دیگری از نیروی انتظامی نیاز ندارند. این مصوبه به وزارتخانه‌های ارشاد و کشور ابلاغ شده است و تا کنون باید به نیروی انتظامی نیز ابلاغ شده باشد.»

وی با اشاره به این‌که دیگر مصوبه دولت درباره قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران بود، اظهار کرد: «چون دولت موظف بود آیین‌نامه اجرایی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را اجرایی کند، این تصویب‌نامه در دولت انجام شد. این مصوبه تصریح می‌کند که هنرمند، هنرمند ایثارگر و هنرمند فعال چه کسی است. همچنین دستگاه‌های متولی این موضوع نیز مشخص شده‌اند. طبق این مصوبه، هنرمند به کسی می‌گویند که در حوزه موسیقی، شعر، ادبیات داستانی، نمایش، سینما، هنرهای سنتی و آیینی، معماری، رادیو، تلویزیون، هنرهای تجسمی و خوش‌نویسی به خلق آثار پرداخته است یا بپردازد.»

نوش‌آبادی تأکید کرد: «تنها مرجع تعیین‌کننده‌ی هنرمند بودن افراد، شورای ارزشیابی وزارت ارشاد است.»

او همچنین بیان کرد: «هنرمند ایثارگر نیز به کسی گفته می‌شود که به موجب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، ایثارگر محسوب می‌شود. هنرمند فعال نیز هنرمندی است که به خلق یک یا چند اثر هنری در جهت ترویج ایثار و شهادت پرداخته است.»
او دستگاه‌های متولی این امر را وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت ورزش و جوانان، سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت بهداشت، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان بسیج مستضعفین و شهرداری معرفی کرد.

وی در این‌باره اضافه کرد: معاون رییس‌جمهور این مصوبه را برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که وزیر فرهنگ و ارشاد پیش از این گفته که برای بازگشت استاد شجریان به ایران و تکمیل مراحل درمانی ایشان، اقداماتی را انجام می‌دهند، با توجه به اتفاق‌هایی که در بخش پزشکی ایران برای عباس کیارستمی افتاد، چه تضمینی وجود دارد که همان اتفاق برای استاد شجریان نیفتد؟ اظهار کرد: «شجریان، شجره موسیقی سنتی ایران است و طبیعی است که تمام توجه‌های فرهنگی ایران معطوف او باشد. امیدواریم حال ایشان بهبود پیدا کند و خدا را شکر با توجه به گزارش‌هایی که به دست ما می‌رسد، حال آقای شجریان روبه بهبودی است و اتفاق نگران‌کننده‌ای وجود ندارد.»

او همچنین در این‌باره گفت:‌ «تلاش مسؤولان فرهنگی این است که اگر شرایط انتقال او به ایران فراهم شود، این کار صورت بگیرد، البته با توجه کردن به مسائلی که موجب آسیب دیدن بیمار نشود. اگر مقدمات انتقال استاد شجریان به ایران فراهم شود، امکان رسیدگی به‌صورت جدی‌تر نیز فراهم می‌شود؛ اما در حال حاضر او در خارج از کشور بستری است و البته نگرانی خاصی نیز وجود ندارد. پیشنهاد وزیر زمانی می‌تواند محقق شود که شرایط بهداشتی و درمانی برای او وجود داشته باشد.»

وی ادامه داد: «این پیشنهاد نشانه اهمیت و دلسوزی وزیر ارشاد نسبت به هنرمندان است؛ اما این موضوع صرفا در حد پیشنهاد است و کسی برای انجام آن اعلام آمادگی نکرده است.»

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 118 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 16:22

۵۷۳۱۹۱۷۵دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ۳۴ اجرای صحنه‌ای در تهران و برخی شهرستان‌ها را از ششم تیرماه امسال صادر کرده است.

واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی اعلام کرد که مجوز اجرای صحنه‌ای برای گروه موسیقی «کما» به سرپرستی و خوانندگی حمید عسگری برای ۲۹ و ۳۰ تیرماه در محل تالار ارومیه استان آذربایجان غربی، گروه «شوک» به سرپرستی و خوانندگی فرزاد فرزین در تالار وحدت شهرستان مهاباد و تالار هوریان ارومیه به ترتیب در روزهای ۶ و ۷ مرداد ماه و گروه تلفیقی «نیل‌آوا» به سرپرستی فرشاد عابدینی سپهر در فرهنگسرای نیاوران برای ۳۱ مردادماه صادر شد.

این مرکز برای گروه کلاسیک «بل کانتو» به سرپرستی نیما پناهی و همراهی گروه کر ۷ شهریورماه در تالار وحدت، گروه بوشهری «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان و خوانندگی آکا صفوی برای ۲۷ – ۲۸ مردادماه و ۱ – ۲ شهریورماه در تالار وحدت، گروه محمد علیزاده در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی در تاریخ ۵، ۶ و ۷ مردادماه، گروه «مولوی» به سرپرستی و خوانندگی شهرام ناظری در محل فضای باز واقع در سایت نمایشگاهی برج میلاد تهران در روزهای ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۲۰،۲۱و ۲۲ مردادماه، گروه «مضراب» به سرپرستی حمید متبسم و خوانندگی حسین علیشاپور در ۲۹ و ۳۰ مردادماه در تالار رودکی و گروه «تامای» به سرپرستی رسول دلریش و خوانندگی داریوش دهری ۱۰ مردادماه در تالار وحدت نیز مجوز صادر کرده است.

همچنین گروه کلاسیک «رسانه هنر» به سرپرستی امیر پدرام طاهریان برای ۱۹ مردادماه در سالن رودکی، گروه «تارهای ایرانی» به سرپرستی ناصر چشم‌آذر و خوانندگی حمیدرضا گلشن در روزهای ۱۸ – ۱۹ مردادماه و ۳ شهریورماه در تالاروحدت، گروه کلاسیک ایرانی «مرغ سحر» به سرپرستی و خوانندگی غفار ذابح ۳ مرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران، گروه شهرام شکوهی ۱۴ مردادماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، گروه «مشکی پوشان» به سرپرستی و خوانندگی رضا صادقی ۱۳ مردادماه در محل سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، گروه «دف‌نوازان مشتاق» به سرپرستی مهرداد کریم‌خاوری اول مهر ماه در تالار وحدت و «تکنوازی پیانو» آرمان فهیمی در تاریخ ۱۲ مردادماه در سالن رودکی مجوز دریافت کردند.

این در حالی است که گروه امید حاجیلی برای ۱۷ و ۳۱ مردادماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، گروه «کمان آوا» به سرپرستی علی‌اکبر شکارچی و خوانندگی فرج علیپور در تاریخ ۳۱ تیرماه در تالار وحدت، گروه رضا یزدانی در تاریخ ۱۸ مردادماه در محل سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، گروه «دنگ‌شو» به سرپرستی طاها شجاع‌نوری و خوانندگی طاها شجاع‌نوری و سعید رفیعی‌آتانی ۲۴ مردادماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، گروه کلاسیک ارکستر موسیقی شرق به سرپرستی مهدی عبدالوهاب و همراهی گروه کر در تاریخ‌های ۲، ۳و ۴ شهریورماه در سالن رودکی، گروه «شرقی» به سرپرستی سامان احتشامی و همراهی گروه کر در ۳۱ مردادماه در تالار وحدت روی صحنه خواهند رفت.

براساس این گزارش، گروه «ارنواز» به سرپرستی نسیم اربابی و خوانندگی مصطفی جلالی‌پور ۴ مرداد ماه در محل تالار وحدت، گروه «ماهان میرعرب» به سرپرستی هاتف منتظری ۳۱ تیرماه و ۱ مردادماه در محل سالن برج آزادی، گروه «مولوی» به سرپرستی و خوانندگی شهرام ناظری ۳۱ تیرماه و ۱ مردادماه درمحل باغ‌ – موزه عفیف‌آباد شیراز، گروه تلفیقی سهیل نفیسی ۱۵ و ۱۶ مردادماه در تالار وحدت، گروه احسان حق شناس ۱۹ مردادماه در محل سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، گروه آذری «ریحان اردبیل» به سرپرستی یاشار آذرتاش و خوانندگی هاشم اسلامیان در تاریخ ۱و۲ شهریور ماه در تالاروحدت مجوز دریافت کرده‌اند.

همچنین اجراهای صحنه‌ای ویژه‌ی بانوان شامل گروه‌های سیمین غانم به سرپرستی و خوانندگی سیمین غانم در ۲۶ شهریورماه و ۲ مهرماه، «دات» به سرپرستی و خوانندگی شهره سلطانی در تاریخ ۲۸ ،۳۰ و ۳۱ تیرماه در تالار وحدت و گروه «ستاره قطبی» به سرپرستی بهار ایلچی ۲۱ و ۲۲ مردادماه در فرهنگسرای نیاوران و همچنین ۴ و ۵ شهریورماه در تالار وحدت مجوز گرفتند.

موسیقی ایرانیان...
ما را در سایت موسیقی ایرانیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی musiceiranian بازدید : 122 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 16:22